Veckans blogg hos Robbans bästa

Den här veckan är jag veckans blogg hos Robbans bästa. Jättekul tycker jag. Vill ni gå in och läsa om mig och min bakning, så kan ni göra det här: www.robbansbasta.se
 
Idag bjöd jag på en smaskig tårta med mycket chokladsmak.
 
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/4 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
2 ägg
1 1/2 dl havredryck
3/4 dl neutral olja
 
Blanda alla torra ingredienser.
Vispa äggen lätt tillsammans med oljan och havredrycken.
Blanda allt till en slät smet.
Smöra och bröa en springform, ca 18 cm i diameter.
 
Gräddas i ca 40 minuter, 170 grader, längst ned i ugnen.
 
Låt kakan svalna helt innan du delar den i två lager.
 
Chokladsmörkräm
100 g rumsvarmt smör
3 dl floursocker
3 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
 
Blanda ihop allt och vispa ca 10 minuter med elvisp eller köksassistenten.
 
Bred ut ett jämnt tjockt lager mellan bottnarna. 
Ställ svalt medans du gör citronfrostingen.
 
Citronfrosting
100 g rumsvarmt smör
3 dl floursocker
3 msk lemon curd
1 tsk citronjuice
225 g färskost
 
Vispa smör och floursocker vitt och fluffigt.
Tillsätt sedan lemon curd, citronjuicen och färskosten.
Vispa till en jämn, fluffig frosting.
 
Täck tårtan med citronfrostingen och garnera efter efter tycke och smak. Jag spritsade lite frosting uppepå tårtan och strödde över lite strössel.