Robins valnötsbröd

Idag har jag exprimenterat lite. Det började med att jag bakade ett valnötsbröd som skulle jäsa och som fick en hård skorpa när det var klart. Min sambo frågade om det inte gick att få en mjukare konsistens men med samma smak. Så jag sattte mig och knåpade ihop ett recept med filmjölk, för att sedan komma på att jag inte hade någon filmjölk  hemma. Det resulterade i ett bröd med havremjölk och bakpulver istället.  Det här receptet räcker till två limpor. 
 
4 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl
1 dl havregryn
4 tsk bakpulver
1 1/2 tsk salt
6 dl havremjölk
1 1/2 dl ljus sirap
2 dl valnötter
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt sirap och havremjölken. Blanda till en slät smet. Den ska vara ganska lös och kletig. 
Fördela smeten i två limpformar, som du klätt med bakplåtspapper.
Gräddas i 175 grader, ca 40 minuter, längst ned i ugnen, 
 
Vill du göra brödet mjölkfritt så byter du bara ut komjölken till exempelvis havremjölk.